Elever med talevanskeligheder kan have:
- et specifikt tale- sproghandicap
- en sproglig dysfunktion fra sprogstart - eller pludselig opstået skade (ulykke/sygdom)
- et atypisk udviklingsforløb, hvor den tidlige indsats inden skolestart ikke har givet resultat eller er afsluttet
- familiemæssige sproglige dispositioner
- neurologisk dysfunktion
De kan have behov for:
- alternativ kommunikation/kommunikationshjælpemidler
- særligt sprogstimulerende undervisning i et længere forløb
- sanseintegrationstræning af ergo- eller fysioterapeut grundet neurologiske dysfunktioner/skader
- at kunne identificere sig med ligestillede
Elever med opmærksomhedsforstyrrelser kan have:
- en stillet diagnose indenfor autismespektrumforstyrrelser. Det kan være ADHD, ADD, atypisk autisme, infantil autisme, tourettes mm.
De kan have behov for:
- skærmet, rolige omgivelser
- lille læringsmiljø
- meget struktureret undervisning
- særlig støtte i det sociale samvær med andre
- visuel støtte evt. med pictogrammer og andre visuelle hjælpestrategier